Κείμενο υποδοχής

If I had to choose between music, dance or photography, I would choose all three, for I am enchanted with music, thrilled by dance and redeemed by photography!
Αν έπρεπε να διαλέξω ανάμεσα στη μουσική, το χορό και τη φωτογραφία, θα επέλεγα και τις τρεις τέχνες. Η μουσική με μαγεύει, ο χορός με ενθουσιάζει και η φωτογραφία με λυτρώνει!...

Τρίτη, 13 Δεκεμβρίου 2011

Αφιέρωμα στον Α. Τάσσος / Tribute to A. Tassos


A.Tassos (Tassos Alevizos) was born in Lefkochora Messinia in 1914. The first courses of drawing he took were in 1927 in Athens studied the university of Fine Arts from 1930 until 1939 sculpture, painting and engraving. Since he was a student he joined the left political party (Communist Party o Greece) and during the years of possession and resistance he made woodcuts and drew posters for propaganda reasons. In 1948 he was appointed artistic advisor of the lithografer Aspiotis ELKA. He taught graphic arts from 1959 until 1967 at the Athenian technological institute directing the department of graphic arts. With Vaso Katraki they made independent engraving from illustration lending it size and dominance. He died in Athens in 1985.

"17 Νοέμβρη 1973" 90Χ528 εκ. (έργο του 1974)


Modern Greek engraving
A brief chronicle about engraving

The critical nature of the work [of engraving]
rebuffs any vanity and any squandering.
Pantelis Prevelakis, 'Concerning Engraving' (1938)

The landscape of modern Greek engraving began to take shape in the first post-War decade, the 1950s, and, moreover, in its second half. It was then that the names and works of two Greek engravers, A. Tassos (1914-1985) and Vaso Katraki (1914-1988), came to the forefront. Both had started out in the 1930s from the Studio of the undisputed 'maître' of Greek engraving Yannis Kephallinos (1894-1957) at the Athens School of Fine Arts, but now they seemed to released from the 'limitation of the dimensions' of engraving and its dependence exclusively upon the illustration of printed matter, in which they had done brilliant service. Tassos, a worthy and able artist, handed on his knowledge and experiences by his unique teaching at the Graphic Arts Workshop of the School of Decorative Arts, which functioned at the Athenian Technological Group of the Doxiadis Schools from 1959. At the same period, he also worked on the multi-coloured woodcuts on subjects from the land of Messenia which were typical of him.
Read more haraktiki.gr

Ο Α. Τάσσος (Αναστάσιος Αλεβίζος, 1914-1985) υπήρξε κορυφαίος ζωγράφος-χαράκτης, με διεθνή ακτινοβολία. Στο τεράστιο σε ποιότητα και ποσότητα έργο του, ο λαός, οι αγώνες του και η ελληνική γη αποτυπώνονται με μεγαλοπρέπεια και αυστηρή ομορφιά. Ο Τάσσος αφομοίωσε δημιουργικά όλη την παράδοση της ελληνικής ζωγραφικής, από την αρχαία ελληνική, τη βυζαντινή, τη νεότερη λαϊκή τέχνη, αλλά και το σύγχρονο ευρωπαϊκό εξπρεσιονισμό.
Πάντα παρών στις ανάγκες και τους αγώνες του λαού και του τόπου μας, απεικόνισε με το έργο του τον καθημερινό εργατικό και αγροτικό μόχθο του λαού. Τους πόθους, τα πάθη, τα ιδανικά, τις προσδοκίες. Τους αμέτρητους και πολύμορφους αγώνες, τις θυσίες, τους ήρωες – μάρτυρες, τις παραδόσεις, τις χαρές και τις λύπες, τα πένθη, αλλά και τις αγάπες, τις χαρές και τα γιορτάσια του λαού μας. Το πλούσιο έργο του – άμεσα και έμμεσα – «καταγράφει» την ταραχώδη ιστορία του τόπου μας στον 20ό αιώνα και «απαθανατίζει» τους μεγάλους σταθμούς, τα «οράματα και θαύματα» του αγωνιστή ελληνικού λαού. Συμβολικός ρεαλισμός, ανθρωποκεντρισμός, ουμανισμός, υψηλού επιπέδου πνευματικότητα, θεματικό περιεχόμενο συνειδητά και αμετάκλητα «στρατευμένο» – με τα δίκια και τους αγώνες του λαού για λευτεριά, ανεξαρτησία, ισότητα, δικαιοσύνη και μια άλλη κοινωνία της σοσιαλιστικής προκοπής, κι ακόμη απαράμιλλη αισθητική και τελειοθηρική τεχνική χαρακτηρίζουν την τέχνη του αλησμόνητου Α. Τάσσου.


Το έργο του διαχρονικό και ταυτόχρονα επίκαιρο, παρά την απόλυτη και έντονη ελληνική του «ταυτότητα», χάρη στη μορφή και το περιεχόμενό του διαθέτει οικουμενική «δύναμη» και πανανθρώπινη εμβέλεια. Πρόκειται για έργο «αθάνατης» ομορφιάς και αξίας.
 Ο Α. Τάσσος, υπήρξε γνήσιος πατριώτης, πιστός στις ιδέες, στα ιδανικά, στους αγώνες, στις αρχές και στους στόχους του ΚΚΕ. Μέλος της ΟΚΝΕ από το 1930, ΕΑΜίτης και μέλος του ΚΚΕ, στα χρόνια της Κατοχής, ο Α. Τάσσος υπήρξε ένας από τους «πρωτεργάτες» της ομάδας εικαστικών καλλιτεχνών που και με την τέχνη τους – με αφίσες και χαρακτικά για βιβλία και έντυπα του ΕΑΜ, ΕΛΑΣ, ΕΠΟΝ, Εθνικής Αλληλεγγύης, προπαγάνδιζαν τον απελευθερωτικό αγώνα. Αλλά και στα χρόνια της δικτατορίας, με έργα του στήριζε τον αντιδικτατορικό αγώνα του λαού μας.
Η 21η Απριλίου 1967 βρήκε τον Α. Τάσσο μπροστά στην τελειωμένη ξυλογραφία του «Το μαρτύριο και ο θάνατος της Ηλέκτρας Αποστόλου», έργο φόρο τιμής στην ηρωική καθοδηγήτριά του στην ΕΠΟΝ. Το έργο αυτό είναι συνέχεια έκθεσής του το 1964, με μνημειακές συνθέσεις των «Λεπτομερειών του Εμφυλίου Πολέμου» και του «Αφιερώματος στην Αλίκη Τ», έργα για τον Εμφύλιο. Κατά τη δικτατορία φιλοτέχνησε τα έργα «Τρεις σκλάβοι» και «Αρπαχτικά πουλιά», καταγγέλλοντας τη χούντα. Τα Χριστούγεννα του ’67 έως και την Πρωτοχρονιά του ’68 χαράζει τα δύο «Αφιερώματα» στους κρατουμένους Βάσω Κατράκη και Μίκη Θεοδωράκη, και στις 7 Γενάρη 1968 το τρίτο «Αφιέρωμα», στον Γιάννη Ρίτσο.
Αρχάγγελος
Στην επταετία φιλοτεχνεί και τη «Μνήμη Τσε Γκεβάρα» (1968), και τα έργα «Πόνος», «Οργή» «Αρχάγγελοι», ως σύμβολα της ακατάλυτης Αντίστασης, «Τυραννοκτόνοι» (1969, μετά την απόπειρα του Αλέκου Παναγούλη), συνθέσεις για την ηρωική αντίσταση των Βιετκόγκ (1968), «Ελευθερία στη φωτιά» (1970, ένα τρίπτυχο για τον φλεγόμενο Κωνσταντίνο Γεωργάκη), «Μαύρος ήλιος» (1970), και άλλα αντλημένα από γεγονότα και αγωνιστές της εποχής εκείνης. Με την εξέγερση του Πολυτεχνείου ο Τάσσος ξεκινάει τη μνημειακή σύνθεση «17 Νοέμβρη 1973» (5,2 μ. χαραγμένη σε τρία τμήματα, που παραμένει στην αρχική της μορφή πάνω στις ξύλινες πλάκες).

 Ο Α. Τάσσος, διδάχθηκε στο εργαστήρι του κορυφαίου χαράκτη Γιάννη Κεφαλληνού (1932-1939) στη Σχολή Καλών Τεχνών την τέχνη του βιβλίου, την οποία ασκεί από το 1940 μέχρι το θάνατό του. Μεταξύ των 45, περίπου, βιβλίων που εικονογράφησε (λευκώματα, ποιητικές συλλογές, αρχαίο δράμα, σχολικά βιβλία, κ.ά.), περιλαμβάνονται και τα πέντε λευκώματα που κυκλοφόρησαν στην Κατοχή από την Ομάδα των καλλιτεχνών του ΕΛΑΣ και την Ομάδα Χαρακτών της Εθνικής Αντίστασης, καθώς και το «Πούσι», το οποίο ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας των: Δ. Γιαννουκάκη, Γ. Μόραλη, Α. Κορογιαννάκη, Γ. Μόσχο, Γ. Βακαλό και Γ. Βελισσαρίδη.
Το 1945, ιδρύεται από το ΚΚΕ η εκδοτική εταιρία «Τα Νέα Βιβλία» και ο Α. Τάσσος αναλαμβάνει καλλιτεχνικός υπεύθυνος. Στα τρία χρόνια λειτουργίας της κυκλοφόρησαν βιβλία με κοινωνικό περιεχόμενο, ιστορικές μονογραφίες, μελέτες για σπουδαίους ποιητές, καθώς και παλαιότερες ή νέες ποιητικές συλλογές. Σ’ αυτή την περίοδο ο Τάσσος συνεργάζεται με τους Αυγή Σακαλή, Σοφία Μαυροειδή – Παπαδάκη, Βασίλη Ρώτα, Μενέλαο Λουντέμη και το στενό του φίλο Δημήτρη Φωτιάδη, των οποίων βιβλία εξέδιδε το εκδοτικό του ΚΚΕ. Ειδικά για την έκδοση του «Μακρυγιάννη» σχεδίασε ένα υπέροχο εξώφυλλο με την μορφή του αγωνιστή του ’21.

Για τη ζωή και το έργο του μεγάλου ζωγράφου και χαράκτη, διαβάστε στο πλούσιο αφιέρωμα της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, στο "Επτά Ημέρες". Κλικ ΕΔΩ

Δείτε ακόμα
Το ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ παρουσιάζει τον Α.Τασσο. Κλικ ΕΔΩ (ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ)
Το ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ παρουσιάζει τον Α.Τασσο. Κλικ ΕΔΩ (ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ)

Η Συνέλευση των Καπεταναίων της Λαμίας 16-11-1944 (Προσχέδιο για ξυλογραφία 200Χ400 εκ.)

Τρύγος 41,5Χ60 εκ.(1953)                                                                                                Μεσημέρι 43Χ60 εκ.(1952)         
                                  "Η επανάσταση της Θεσσαλίας 1878" Ξυλογραφία157Χ230 εκ. (1987)

Μερικά από τα δεκάδες γραμματόσημα που φιλοτέχνησε για τα ΕΛΤΑ και για την ΚΥΠΡΟ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου