Bertolt Brecht (1898-1956)
Μπέρτολτ Μπρεχτ
Το βίντεο
είναι από το Portal του 902
Bertolt Brecht
changed the route of theatre in the 20th century. The new theatrical act that
was created influenced with it's turn as a catalyst the other forms of art by
changing the data , and this is the main reason that Brecht is considered to be
the most imporύτσικος Θάνοςtant historic character in the history of the 20th century art.
The basic
elements of Brecht's ideology and esthetics are:
1) In the work
of art there must be from the creator diallectic composition of inspiration
-thought-heart and brain.
2) Human
misfortune has historic not natural character.
3) Thought
sterilization due to economic relations which exist in a classified society
leads to blindness of the depressed according to the reasons of their
depression.
4) Art can't
change the world. Human
beings can.
5) Art must
lead to the creation of possitive and energetic audience with critical point of
view and not under the influence of the powerful ideology.
Brecht in
order to pass from theory to act he created ''the method of distance and
odd''.Thousands of pages have been written for the concept of distance that
Brecht show in action at his plays 'Berliner Ensemble' in the early 50's.The
basic rule of distance is simple.In order the audience to form a critical point
of view at his plays, he demanded from his actors or singers to keep a distance
between themselves and their role. To enter in it, to expose it but not to
identify with it.
Three were the
composers which worked with Brecht in all his plays from the middle 20's till
his death :Kurt Weill , Hanns Eisler and Paul Dessau. Kurt Weill signed two historic
operas of the 20th century ' The threepenny Opera' and 'Mahagonny' which is
played every year in many places worldwide.Eisler was the one who entered
deeper in Brecht's method in music. The idea of distance with Eisler got a new
music content.
Brecht's study
of distance,Eisler's and Weill's music were part of my postpuberty studies.So
in 1972 at the age 25 I started to compose 'The Musical Act on Brecht'. The
composition lasted 5 years because I wanted to digest all the above and not to
act simple and superficial.I finished the work in 1977 .The first perfomance
was the same year and the disc was released in 1978.Since then many
performances of my work have been made in Greece and abroad.
Thanos
St.
Mikroutsikos / January 2013
Η μετάφραση από την Ελληνική στην Αγγλική γλώσσα έγινε από την φίλη Νιόβη Αναγνωστοπούλου και την ευχαριστώ για την πολύτιμη βοήθειά της.
«Die Ballade von Knopfwurf» Sonja Kehler (Hanns Eisler -
Bertolt Brecht)
«Lied des Pfeifenpieter» Ernst Busch (Paul Dessau - Bertolt Brecht)
«Surabaya Johnny» Pia Colombo (Kurt Weill - Bertolt Brech)
Μπέρτολτ Μπρεχτ
Ο
Μπέρτολτ Μπρεχτ άλλαξε την πορεία του θεάτρου στον 20ο αιώνα. Η νέα θεατρική
πράξη που δημιουργήθηκε, επέδρασε με τη σειρά της καταλυτικά σε άλλες μορφές
τέχνης, αλλάζοντας τα δεδομένα και αυτός είναι ο κυριότερος λόγος που ο Μπρεχτ
θεωρείται ως σήμερα ιστορική φυσιογνωμία της Τέχνης του 20ού αιώνα. Τα βασικά
στοιχεία της μπρεχτικής ιδεολογίας και αισθητικής είναι:
1) Στο έργο τέχνης πρέπει να υπάρχει από πλευράς δημιουργού
διαλεκτική σύνθεση έμπνευσης – σκέψης, καρδιάς – μυαλού.
2) Η
ανθρώπινη δυστυχία έχει ιστορικό χαρακτήρα και όχι φυσικό.
3) Αλλοτρίωση
της σκέψης ένεκα των οικονομικών σχέσεων που υφίστανται σε μια ταξική κοινωνία,
με αποτέλεσμα την τύφλωση των καταπιεζόμενων αναφορικά με τα ίδια τα αίτια της
καταπίεσής τους.
4) Η
Τέχνη δεν αλλάζει τον κόσμο. Οι άνθρωποι μπορούν ν΄ αλλάξουν τον κόσμο.
5) Η
Τέχνη οφείλει να συμβάλλει στη δημιουργία ενεργητικών θεατών και ακροατών με
κρίση ώστε να πάψουν να είναι έρμαια της κυρίαρχης ιδεολογίας.
Για
να περάσει ο Μπρεχτ από τη θεωρία στην πράξη, δημιούργησε τη μέθοδο της
αποστασιοποίησης και του παραξενίσματος. Έχουν γραφτεί τόμοι και χιλιάδες
σελίδες για την έννοια της αποστασιοποίησης που ο Μπρεχτ έδειξε στην πράξη στα
ανεβάσματα των έργων του στο Μπερλίνερ Ανσάλμπ τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας
του ’50. Η βασική αρχή της αποστασιοποίησης είναι απλή. Για να διαμορφώσει ο
θεατής – ακροατής μια κριτική στάση στα δρώμενα του Μπρεχτ απαιτούσε από τους
ηθοποιούς ή τους τραγουδιστές να κρατούν μια απόσταση από τον ρόλο που έπαιζαν.
Να μπαινοβγαίνουν σ΄ αυτόν, να τον «δείχνουν» και όχι να ταυτίζονται μαζί τους.
Τρεις
ήταν οι συνθέτες που συνεργάστηκαν με τον Μπρεχτ σε όλων των ειδών τα θεάματα
από τα μέσα της δεκαετίας του ’20 έως το θάνατό του, ο Κουρτ Βάιλ, ο Χανς
Άισλερ και ο Πολ Ντεσάου. Αν και ο πρώτος υπέγραψε δυο ιστορικές όπερες για τον
20ό αιώνα, την «Όπερα της Πεντάρας» και το «Μαχαγκόνυ», όπερες που παίζονται
κάθε χρόνο μέχρι σήμερα σε πολλά μέρη του κόσμου, ο Άισλερ ήταν αυτός που
προχώρησε βαθύτερα στη μέθοδο του Μπρεχτ στη μουσική. Η έννοια της
αποστασιοποίησης με τον Άισλερ απέκτησε και μουσικό περιεχόμενο.
Η
αποστασιοποίηση, η μελέτη του Μπρεχτ, οι μουσικές του Άισλερ και του Βάιλ ήταν
μέρος των σπουδών μου στη μετεφηβική μου ηλικία. Έτσι, το 1972, σε ηλικία 25
χρόνων, άρχισα να συνθέτω τη «Μουσική Πράξη στον Μπρεχτ». Η σύνθεση μου πήρε 5
χρόνια γιατί ήθελα να αφομοιώσω όσα προανέφερα και να μην λειτουργήσω
επιφανειακά. Τελείωσα το έργο το 1977. Η
πρώτη παράσταση έγινε την ίδια χρονιά και η δισκογραφική έκδοση το 1978. Από
τότε μέχρι σήμερα έχουν γίνει πολλές παραστάσεις του έργου στην Ελλάδα αλλά και
στο εξωτερικό.
Θάνος Στ. Μικρούτσικος / Γενάρης 2013
«Για το φτωχό Μπερτολτ Μπρεχτ» Θ Μικρούτσικος
«Τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ» Γιάννης Κούτρας
Ο ΜΠΡΕΧΤ ΣΤΟ
ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
ΔΕΙΤΕ ολόκληρη τη συναυλία
του Θάνου Μικρούτσικου που δόθηκε το Σάββατο, 2 Φλεβάρη 2013, στην αίθουσα συνεδρίων
του ΚΚΕ στον Περισσό. Η συναυλία διοργανώθηκε από το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ
του ΚΚΕ και την Πολιτιστική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ και περιελάμβανε τραγούδια
από τον «Κύκλο με την Κιμωλία» του Μάνου
Χατζιδάκι και του Οδυσσέα Ελύτη και τη «Μουσική Πράξη στον Μπρεχτ» του Θάνου
Μικρούτσικου.
Στο τραγούδι
ο Κώστας Θωμαΐδης
Φλάουτο/
Κλαρινέτο/ Σαξόφωνο: Θύμιος Παπαδόπουλος
Φλάουτο/Σαξόφωνο:
Δημήτρης Χουντής
Πιάνο/
Αφήγηση/ Τραγούδι: Θάνος Μικρούτσικος
Μετάφραση:
Μάριος Πλωρίτης, Πέτρος Μάρκαρης, Άγγελα Βερυκοκκάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου